محمدرضا اسکندری

0 %
محمدرضا اسکندری
فریلنسر حوزه دیجیتال مارکتینگ
  • شهر:
    تهران
زبان ها
انگلیسی
برنامه نویسی
html
CSS
javascript
React
دیجیتال مارکتینگ
Wordpress
On Page Seo
Technical Seo
Content Production
Google Search Console
Screaming Frog
Keywordtool

چگونه پشتیبان سایت شویم؟

8 آذر 1404

چگونه پشتیبان سایت شویم؟ چگونه می توانیم شغل پشتیبانی سایت را برای کسب درآمد انتخاب کنیم و به چنین فردی تبدیل شویم؟ سؤالی که شاید برای هر یک از شما که صاحب یک وب سایت اینترنتی هستید پیش آمده است.

برای آن که به یک پشتیبان سایت تبدیل شویم نیاز است تا با توجه به وظایفی که دارد تمام مهارت های لازم را در بخش‌های مختلف کسب کنیم.

ابتدا دانش خود را بررسی کنید تا بدانید چه میزان مهارت دارید تا بدانید چه مواردی نقاط قوت و چه مواردی نقاط ضعف شما می‌باشد.

چگونه پشتیبان سایت شویم
چگونه پشتیبان سایت شویم

✅پشتیبانی سایت شامل چه مواردی است؟

با توجه به آنکه برای دانستن این مسئله که از چه روشی پشتیبان شویم نیاز است تا وظایف آن را به صورت جزئی تر بدانید، البته همانطور که پیشتر با توجه به انواع مختلف وبسایت برخی از وظایف پشتیبانی سایت گفته شد اما هر شخصی که به این حوزه وارد می شود وظایف ثابتی نیز دارد که می توان به موارد زیر که شرح خدمات پشتیبانی وب سایت هست اشاره کرد:

  1. آشنایی به تمام موارد و جزئیات وردپرس زیرا بسیاری از وب سایت ها وردپرسی می باشند.
  2. مسلط به مباحث مربوط به محصولات ووکامرس
  3. آشنا بودن با مباحث و مسائل مربوط به رابط کاربری
  4. مسلط بودن به بک لینک سازی
  5. مسلط به نرم افزارهای آفیس Microsoft Office
  6. آشنا با یکی از نرم افزارهای طراحی گرافیکی جهت طراحی برخی پوستر های ویژه در وبسایت
  7. آشنایی کامل به ابزارهای بالا بردن سرعت وب سایت
  8. تسلط کامل به تغییر قالب وب سایت و رفع مشکلات احتمالی
  9. آشنایی به زبان های رایج برنامه نویسی جهت طراحی سایت و رفع مشکلات آن
  10. پشتیبانی از امنیت وب سایت
  11. آشنا با مسائل سئو سایت
  12. تسلط به تولید محتوا و پشتیبانی از بخش های محتوای سایت
  13. رفع مشکلات و خطاهای به وجود آمده در قالب، محتوا و یا بخش های فنی وب سایت
  14. قدرت و مهارت سرچ بالایی داشته باشد تا بتواند خطاهایی که در سایت بوجود می آید را در منایع خارجی پیدا کند و در شرایط پیچیده بتواند مشکلات سایت را حل کند.
  15. به کدهای CSS. و HTML. کاملا مسلط باشد، زیرا اغلب خطاهایی که برای قالب وبسایت بوجود می آید مربوط به کدهای CSS و HTML می باشد.
  16. تمامی مسائل مربوط به امنیت سایت بر عهده ی پشتیبان سایت می باشد.
  17. آشنایی با انواع وب سرورها و بالا بردن آگاهی نیز از وظایف پشتیبان سایت می باشد، زیرا برخی از خطاهایی که در وبسایت بوجود می آید مربوط به سرور است.
  18. کار کردن با هاست و مسائل مربوط به بخش فنی از مواردی است که بهتر است یک پشتیبان در این زمینه نیز دانش داشته باشد، مانند کار کردن با cPanel و MySQL

امروزه با پیشرفت علم و همچنین افزایش سطح دغدغه های افراد روز به روز بر تعداد وبسایت های اینترنتی افزوده می‌شود و هر شخصی در هر کسب و کاری اقدام به ایجاد یک وب سایت جهت فروش اینترنتی می کند، و یا وب سایت های مختلفی در زمینه های کاری متفاوت و با هدف ها و استراتژی های متفاوتی ایجاد شده اند.

در مقاله چطور طراح سایت شویم در وبسایت محمدرضا اسکندری با تمام موارد و نکات مهم و همچنین به صورت اصولی آموختیم که چگونه می‌توان طراح سایت شد اما توجه کنید پس از آن که یک وب سایت طراحی شد و در اختیار افراد قرار گرفت و به صورت روزانه توسط افراد زیادی مورد استفاده قرار می گیرد، نیاز است تا توسط یک تیم و یا شخصی پشتیبانی شود.

به عبارتی می توان گفت که یکی از بخش های مهم و کارهای اساسی که بعد از طراحی سایت و راه اندازی آن نیاز است انجام دهیم پشتیبانی از سایت است، اما اینکه چگونه می توان به یک پشتیبان حرفه ای سایت تبدیل شویم سؤالی است که ذهن افراد را درگیر خود کرده است.

اگر شما هم قصد دارید پشتیبان یک سایت شوید و این مسوولیت را برعهده بگیرید و در این حوزه فعالیت کنید پس در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

کار کارشناس پشتیبانی سایت

کار پشتیبانی سایت به چند دسته متفاوت با توجه به نوع وبسایت تقسیم می شود، که می توان به پشتیبانی وب سایت شرکتی، پشتیبانی وب سایت فروشگاهی، پشتیبانی وب سایت محتوایی، پشتیبانی سایت استخدام و پشتیبانی وب سایت شخصی اشاره کرد. که هر کدام از وبسایت ها با توجه به ویژگی ها و نوع وب سایت می تواند برخی از موارد و وظایف پشتیبان متفاوت باشد که در ادامه هر کدام را به اختصار توضیح خواهیم داد.

پشتیبانی وب سایت شرکتی

برای آنکه بدانیم چگونه پشتیبان شویم و یک سایت شرکتی را در نظر داشته باشیم، ابتدا لازم است بدانید که پشتیبانی وب سایت شرکتی پیچیدگی کمتری در برابر وب سایت های فروشگاهی و یا خدماتی دارند و موارد مختلفی از جمله رفع مشکلات وب سایت، به روز رسانی محتوا، پیگیری جهت رفع مشکلات احتمالی هنگام نمایش محتوا و غیره که با توجه به هدف و زمینه کاری هر شرکتی پشتیبانی وبسایت شرکت نیز متفاوت می باشد.

پشتیبانی سایت فروشگاهی

پشتیبانی وب سایت فروشگاهی به مواردی همچون پشتیبانی فنی، مدیریت محصولات و کالاهای موجود در وب سایت، بررسی قیمت های محصولات، به روز بودن محصولات فروشگاه و مواردی از این دسته را شامل می شود.

پشتیبانی سایت محتوایی

برای پشتیبانی یک سایت، لازم است این نکته را حتماً بدانید که در پشتیبانی وبسایت محتوایی یکی از موارد بسیار مهم تولید محتوای قوی است که برای این مسئله به یک تیم یا افراد بسیار قوی و کاربلد جهت تولید محتوای با کیفیت نیاز است.

فراموش نکنید به دلیل این که بازدید و ترافیک این وب سایت ها به نسبت باقی وب سایت های دیگر بالا می باشد پس یک پشتیبان سایت با توجه به این مسائل نیاز است تا با بررسی تمام موارد تشخیص دهد که هاستینگ وب سایت از کدام شرکت ارائه دهنده تهیه شود.

پشتیبانی وب سایت شخصی

پشتیبان یک وب سایت شخصی نیز نیاز به برنامه ریزی و عمل به برنامه ریزی ها به صورت منظم دارد اما لازم به ذکر است که پشتیبانی یک سایت شخصی در مقابل وب سایت های فروشگاهی آسان تر و چالش های کمتری دارد.

در نظر داشته باشید که شخصی که پشتیبانی یک سایت را بر عهده دارد، جهت پشتیبانی یک سایت شخصی علاوه بر تولید محتوا، پیگیری کامنت ها، بررسی مشکلات فنی وب سایت و بسیاری از موارد دیگر را نیز بر عهده دارد.

🔅 روی کلمه آموزش سئو مبتدی کلیک کنید و صفر تا صد سئو را رایگان آموزش ببینید💯

چگونه پشتیبان سایت شویم
چگونه پشتیبان سایت شویم

پشتیبان سایت چه کسی است؟

پشتیبانی سایت چیست؟ به تمام خدمات و کارهایی را که جهت کنترل و پیگیری یک کسب و کار انجام می شود پشتیبانی می گویند.

حال در وب سایت ها نیز پس از ایجاد وب سایت قطعاً به مرور زمان و با روی کار آمدن آن وبسایت در زمینه کاری خود نیاز به آپدیت و رفع برخی مشکلات و همچنین تولید محتوای جدید و یا رفع بسیاری از مشکلات فنی نیاز به شخصی است تا به صورت روزانه تمام موارد مهم و دارای ارزش برای یک وب سایت را بررسی کند.

و اگر هر بخشی که در حیطه وظایف او می باشد دچار خطا و یا اشکالی بود آن را سریعاً رفع کرده و یا به افراد مربوطه اطلاع دهد تا در جهت رفع آن برآیند. مسائلی مانند مشکلات فنی از جمله ارزیابی کدهای وب سایت، تولید محتوای مستمر، سئو و بهینه سازی وب سایت و… یک پشتیبان نیاز است.

4 وظیفه پرکاربرد در پشتیبانی سایت

همانطور که در بخش فعالیت‌های پشتیبان وب سایت متوجه شدیم که پشتیبانی وبسایت بخش های مختلفی را شامل می شود و هر بخشی از وب سایت و پشتیبانی نیاز دارد. پس در ادامه به حوزه‌های مختلف پشتیبانی و این که موارد پشتیبانی چیست می پردازیم.

1.خدمات پشتیبانی فنی سایت

از موارد مهم در پشتیبانی یک سایت می توان به خدمات پشتیبانی فنی اشاره کرد که رفع مشکلات و خطاهای احتمالی وبسایت، بررسی مسائل امنیتی وب سایت در این دسته قرار دارد همچنین یک پشتیبان وظیفه تا دارد تا در وب سایت های فروشگاهی نیز نسبت به این مسئله اطمینان حاصل کند که تمام مسائل مربوط به خرید و پرداخت بدون هیچ ایراد و نقصی در حال فعالیت می باشد.

2.پشتیبانی بخش محتوایی سایت

یکی دیگر از مسائل و بخش های مهم در پشتیبانی سایت می‌توان به پشتیبانی محتوایی سایت اشاره کرد زیرا به وسیله محتوای خوب و باکیفیت می توان ترافیک وب سایت خود را افزایش داد و نیاز است تا شخص پشتیبان نظارت مستمر به این بخش از وبسایت داشته باشد، زیرا مطالب بعد از گذشت مدت زمانی نیاز به ویرایش و به روز رسانی محتوایی دارند که این بخش نیز از وظایف پشتیبانی محتوایی وبسایت است که کنترل شده و به بخش تولید محتوا اعلام می‌گردد.

اگر قصد دارید به عنوان پشتیبان سایت در بخش محتوایی با به صورت کلی پشتیبان سایت فعالیت کنید، علاوه بر نکات مهم و اصولی در محتوای سئو شدهف حتما باید بدانید محتوای هاب چیست و چگونه تولید می شود و در نهایت چه تاثیری در سئوی سایت دارد.

3.پشتیبانی بخش طراحی و گرافیکی وب سایت

یکی دیگر از مواردی که یک سایت را برگزیده می کند فعالیت پیوسته آن و پویا بودن آن می باشد و در پشتیبانی وب سایت یکی از وظایف پشتیبان وب سایت می توان به پشتیبانی از بخش طراحی و گرافیکی اشاره کرد که نیاز است تا به مناسبت ها توجه شود و در زمان مناسبت‌های خاص و یا دیگر مسائل نسبت به تولید پوسترها و بنرهای مخصوص در وبسایت اقدام شود.

همچنین علاوه بر این می توان به این مسئله اشاره کرد که پشتیبانی وظیفه دارد تا تصاویر وب سایت در بخش های مختلف را بررسی کرده و در صورت پایین بودن کیفیت تصاویر و یا لود نشدن تصاویر برای کاربران مسئله را سریعاً رفع کند.

4.پشتیبانی بخش سئو و بهینه سازی سایت

برخی از شرکت ها و سازمان ها از یک پشتیبان سایت انتظار آشنایی با مسائل سئو و درک مفاهیم اولیه آن را نیز دارند، از این رو برخی از این وظایف پشتیبان وب سایت که در این زمینه انتظار می رود را می‌توان به مواردی مانند بررسی نقشه سایت، بررسی پیدا کردن صفحات دارای خطای ۴۰۴ و لینک های شکسته شده تا حدودی آشنا باشد.

چگونه می توانیم پشتیبان سایت شویم؟

همانطور که ابتدای مقاله به آن اشاره شد با زیاد شدن تعداد وبسایت ها افراد زیادی به دنبال این هستند که بدانن چگونه می توان تبدیل به یک پشتیبان برای وبسایت شویم و حتی بسیاری از افراد می‌خواهند پشتیبانی وب سایت خود را نیز بر عهده بگیرند. بنابراین برای آن که به یک پشتیبان تبدیل شویم نیاز است تا با توجه به وظایفی که دارد تمام مهارت های لازم را در بخش‌های مختلف کسب کنیم.

ابتدا دانش خود را بررسی کنید تا بدانید چه میزان با آنچه که باید فاصله دارید و با توجه به آنچه که پیش تر در بخش موارد پشتیبانی سایت چیست آموختیم و یا در بخش وظایف پشتیبان چیست با آن آشنا شدیم، بدانید چه مواردی نقاط قوت و چه مواردی نقاط ضعف شما می‌باشد.

به عنوان مثال برای آنکه پشتیبان یک سایت وردپرسی شوید نیاز است تا در مرحله اول بدانید با بخش های مختلف یک وب سایت وردپرس چگونه می توان کار کرد در صورت بروز مشکل چگونه میتوان آن را رفع کرد و همچنین تمامی افزونه هایی که لازم است بر روی وردپرس نصب شود را به خوبی بشناسید و از آخرین آپدیت ها مطلع باشید و یا در سیستم مدیریت محتوای جوملا نیاز است با بخش های مختلف آن آشنا باشید.

همچنین لازم است تا با بخش‌های فنی و کدنویسی وب سایت، که می توانید با استفاده از مقاله چگونه طراح سایت شویم در وب سایت محمدرضا اسکندری و یا جهت پشتیبانی مسائل گرافیکی مهارت های خود را در این زمینه افزایش دهید و با ابزار های رایج که در این زمینه استفاده می‌شود آشنا باشید.

می توان جهت آنکه بدانیم چگونه می توانیم پشتیبانی یک سایت را بر عهده بگیریم ابتدا از آموزش های رایگان زمینه آغاز کرده و سپس به سراغ آموزش های تخصصی در بخش های مختلف برویم تا تمامی موارد و نکات مختلف و بسیار مهم و جزئی در این زمینه را بیاموزیم.

پشتیبان سایت وردپرس

همانطور که پیش تر توضیح داده شد یک پشتیبان سایت وردپرس نیاز است تا با افزونه های رایج وردپرس و همچنین افزونه هایی که محبوب هستند آشنایی داشته باشد و زمانی که نیاز است بخشی از وبسایت توسط افزونه ها تغییر کنند باید علم و اطلاعات در این زمینه داشته باشد و آموزش پشتیبانی وردپرس دیده باشد اینکه چه کاری توسط چه افزونه ای قابل انجام است. برای آموزش پشتیبانی سایت وردپرس لازم است از دوره های مخصوص استفاده کنید تا بتوانید با بخش های مختلف وردپرس کار کنید و از آن پشتیبانی کنید.

اهمیت پشتیبانی سایت

همانطور که پیشتر نیز گفته شد پس از طراحی سایت و استفاده متناوب از آن ممکن است وب سایت با اختلالاتی روبرو شود و یا دچار مشکلاتی شود که از جانب ما پیش بینی نشده باشد و یا هیچ ایده و راه حلی برای رفع آن نداشته باشیم.

از این رو به یک پشتیبان سایت نیاز است تا در همه شرایط بتواند وب‌سایت را زیر نظر گرفته و در صورت بروز هرگونه مشکل در جهت رفع آن برآید، زیرا رفع مشکلات وب سایت در کمترین مدت زمان و برگرداندن آن به روال عادی و قرار دادن آن در دسترس افراد و کاربران یکی از مسائل مهم در سئو و بهینه سازی سایت می باشد.

چگونه پشتیبان سایت شویم
چگونه پشتیبان سایت شویم

موارد مهم پشتیبانی سایت

پشتیبانی سایت چگونه است؟ یک پشتیبان علاوه بر تمام مهارت هایی که دارد نیاز است تا شرایط روحی جهت تبدیل به یک پشتیبان موفق را نیز دارا باشد.

پس اگر قصد دارید در این راه قدم بردارید و به دنبال این هستید لازم است که برخی از ویژگی ها مانند، بی‌نیاز از توانایی حل مسئله، فعال بودن هنگام بروز مشکل، داشتن روحیه کار تیمی و کار کردن با اعضای گروه و علاقه به آموزش و یادگیری و همچنین به روز رسانی اطلاعات و دانش خود در زمینه کاری را در روحیات خود جستجو کنید تا در نهایت تصمیم بگیرید که برای این شغل مناسب هستید یا خیر؟ آنگاه به سراغ ادامه مسیر بروید.

کلام آخر

پشتیبانی سایت پس از طراحی وبسایت از مهم ترین بخش هایی است که حتماً نیاز است تا به آن با اهمیت پرداخته شود، زیر را با داشتن یک شخص منظم و متعهد و همچنین دارای علم و دانش لازم در این زمینه می‌توان تمام نگرانی‌های خود را در رابطه با بروز مشکلات وب سایت رفع کنیم.

Posted in مقالات
Write a comment